30 maj 2009

Michel Van Canpenhout

Namn: Michel Van Canpenhout

Från: Belgien

Hur länge har du spelat boule? Jag började spela när jag var 18år, har alltså spelat i 25år nu.

Är det fortfarande lika roligt? Ja, dock måste jag ta mer pause från boulandet för att få upp motivationen till tävlingarna än förr. Jag tränar inte lika mycket nu som jag gjorde förr, nu blir det bara 2 gånger i månaden sommartid. På vintern ännu mindre. Min familj och mitt jobb går före boulen. Boulen har alltid bara varit en hobby.

Behöver ni verkligen träna, ni är ju så bra ändå? Haha, ja även fast man är bra så behöver man träna. Jag skulle aldrig spela en match om jag inte hade tränat och fått upp motvationen.

Kan man leva på boule i Belgien? Nej det kan man inte, i Frankrike kan man det. Det är ca 10 personer som lever på boule där. Men det har aldrig varit mitt mål att tjäna så mycket på boulen att jag bara kan spela boule. För mig är det viktigare att det är roligt och att motivationen är hög.

Det är 6 året i rad du är här, varför är det just till Mayo Boule Festival du kommer? Det är så trevliga människor här och ett bra arrangemang runtomkring. Vi blir väldigt väl motagna och alla vi spelar mot är väldigt trevliga. Alla år vi har varit här har vi haft väldigt tur med vädret. Jag uppskattar miljön i sverige det är väldigt vackert här. Och alla vackra och trevliga damer vi möter. Alla är verkligen jättetrevliga.

Ni är ju dragplåstret för bouleselarna så det är klart att de smörar för er på plan: Haha...Vi ser oss inte som några stora boulespelare när vi kommer hit. Alla som vi möter ser vi som en seriöst match och gör alltid vårt bästa. Vi skulle aldrig se oss som bättre än någon annan.

Men kan det inte vara så att ni tänker att ni kommer ändå vinna när ni möter svenska spelare i början på turneringar? Nej verkligen inte, jag har aldrig tänkt att detta blir en lätt match. Jag ser alla matcher som en utmaning. Man vet aldrig vad som händer på banan.

Hur mycket publik brukar det vara på era matcher i belgien? Inte så mycket, på våra stora tävlingar kan det vara upp mot 100 personer. Det är roligast att åka till Frankrike och spela där är det upp emot 3000 personer i publiken som hejar på. Det är otroligt mycket roligare att spela när det är mycket folk på läktarna som hejar på.

Är det självklart att ni kommer vinna Mayo Open? Ja det kommer vi! hahah...nej det är inte självklart. Det är 50% chans att vi ror hem vinsten.

Jag är inte så bra på boule, tycker det mest är roligt för den sociala biten, om jag och mina tjejkompisar skulle möta er skulle ni vara lite snällare mot oss då? Vi skulle verkligen inte se er som sämre boulespelare än oss. Vi skulle krossa er. haha nej vi skulle inte vara snällare i vårat spel utan mer ge er tips på hur ni skulle kunna ge oss ett tuffare mottstånd.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar