24 februari 2009

How to beat the french superteam at MBF

Jag tänkte försöka återberätta en oerhört rolig och intressant händelse som hände under en boulematch under VM i Bryssel 2005. Matchen spelades mellan de regerande världsmästarna från Frankrike; Loy, Hureau, Rocher och Leboursicaud.(de två förstnämnda kommer till Mayo 2009) De möter i åttondelspoolen ett bra lag från Senegal.

Jag kommer själv från en match där jag under pågående spel har sneglat lite på denna publikmatch där det inte har undgått någon att frassarna har det jobbigt. När jag sätter mig på läktaren så har jag för mig att det står 10-5 till Senegal och jag försöker läsa av vad som händer rent psykologiskt. Senegal håller nämligen en oerhört låg profil och bara gnetar på med bra klot och det märks att fransmännen tycker det är jobbigt att vara regerande mästare och spela så dåligt (de är såklart inga omänskliga maskiner).
Efter Senegal har vunnit ytterligare en runda med en pinne och nu leder matchen med 11-5 (det kan skilja på en poäng hit eller dit) så händer det något. Senegalesiska läggaren lägger ut lillen på 6 meter! För er som inte har vart på ett VM så spelar man väldigt sällan under 8 meter på VM då skyttarna som spelar på VM missar väldigt sällan under 8 meter.Hur som helst så lägger han in klotet nära lillen och den franska skytten Leboursicaud ska nu in och göra sitt jobb, med 3/5 missade skott i ryggen så är det här matchens nyckelscen.

Precis när han har ställt sig i ringen och ska till att ladda för skott så gör den Senegals lagkapten VMs blunder, han får för sig att hanska tuppa/psyka frassarna lite extra och tar en promenad från ringen på väg upp i banan och ska ställa sig där istället.
Michel Loy den franska lagkaptenen fullständigt exploderar och tar tag i Senegalesens axlar och drar tillbaka honom och fullkomligt skriker till honom att sådär gör man inte!
-"Du hade besämt digför att stå bakom ringen när vi skulle spela och då står du kvar där när det är vår tur att kasta"!
Senegalserna ser ut som om någon har snott deras spade i en sandlådefight.

Leboursicaud laddar om och skjuter den hårdaste carreau jag någonsin sett och vänder sig om till Senagal och gör "krabban" och morrar ilsket. Senegal gör ett par klot till men frassarna missar inte ett klot och har vunnit med 13-11 efter två spelade rundor till efter att lagkaptenen fick för sig att psyka den hårdaste av alla hårda boulespelare nämligen Michel Loy! Franmännen hade nämligen gått och stonkat och frustat och inte fått spelet att funka, men nu fick de något att bli förbannande på och Senegals lagkapten är nog intespeciellt nöjd med sitt agerande så här i efterhand ;)

Michel Loy kommer till Mayon mina damer och herrar och ett tips om ni har fransmännen i gungning, försök inte psyka dem eller göra något annat som kan ge dem extra glöd ;)
// Niklas

Anmäl dig till Mayon här »

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar